les 23

We kruipen in de huid van de psycholoog

Een psycholoog laat iemand vaak terugdenken om de oorzaak van een negatieve neiging te vinden. Op een zelfde manier kunt u te werk gaan om een negatief idee, een angst of een schrik, op te sporen en kwijt te raken. Als voorbeeld: er zijn mensen die negatief denken over de andere sekse. Het zijn mannen- of vrouwenhaters. Een vrouwenhater is er van overtuigd, dat vrouwen niet deugen en hij volhardt in deze mening door alleen de negatieve kanten van vrouwen te zien. De psycholoog (in dit geval u) gaat terugdenken. Daarvoor heeft u verschillende avonden nodig. U gaat alleen in een kamer zitten, steekt een waxinelichtje op ooghoogte aan, maakt uw hersenen leeg en gaat de verschillende vrouwen na die u in uw leven heeft ontmoet. De eerste avond schrijft u de namen op die in uw onderbewustzijn opborrelen. De volgende avond graaft u op deze wijze dieper en maakt aantekeningen bij de betreffende namen. Op deze manier gaat u verder en verder en komt tenslotte bij uw jeugdherinneringen terecht waar het probleem van uw negatieve houding t.o.v. vrouwen, ligt. Vaak is het een kleinigheid omdat u bijvoorbeeld door een ouder buurmeisje werd gepest of geslagen. Bijna altijd is het een of andere botsing in het verleden die aanleiding geeft tot negatieve gedachten. Nog een voorbeeld: Een oudere man heeft een afkeer van kikkers omdat hij er zestig of zeventig jaar geleden van is geschrokken. Als u hem vraagt waarom hij een afkeer voor kikkers heeft, zal hij zeggen: “Ik heb van nature een afkeer voor kikkers”. Dit is echt niet waar: de enige reden is de schrik van de eerste kikker, een beeld dat in zijn nooit vergetend onderbewustzijn is blijven hangen. Daarom is het belangrijk om uw baby nooit ergens van te laten schrikken; dit zijn negatieve zaadjes die later zo maar weer uit het onderbewustzijn opkomen.

Onderbewustzijn 

•   Het onderbewustzijn van de mens is zo belangrijk dat het niet vaak genoeg herhaald kan worden.

    Het onderbewustzijn gedraagt zich als een kind met een geestelijke ontwikkeling van een 6 jarige, het begrijpt geen moeilijke taal.

    Het onderbewustzijn is alleen op positieve wijze te beïnvloeden.

   Het onderbewustzijn is betrekkelijk goed gelovig, mits je maar in daden waar maakt wat je zegt.

   Het onderbewustzijn is de bron van bijna alle actie.

Beginnen de dag met het ochtendritueel dat zich vrijwel steeds met een zelfde automatisme volstrekt; opstaan, wassen, tanden poetsen, scheren/opmaken, aankleden enz. enz., alles in een bepaalde volgorde waarbij u verder niet nadenkt.

   Uw onderbewustzijn brengt u tot werkelijke actie, het brengt verandering in automatisme. Als voorbeeld: een plannetje om op zondag iets anders te gaan doen. Er gaat geen dag voorbij, of ieder mens krijgt positieve porren van zijn onderbewustzijn, waarmee deze hem/haar tot een actie probeert aan te zetten. Geef gehoor aan deze opkomende gedachten en zet ze gelijk om in daden. Kijk naar succesvolle mensen, zij hebben hiervan een onderdeel van hun leven gemaakt en daarmee hun winsten en voordelen behaalt.

Versterk uw zelfvertrouwen
Wat is zelfvertrouwen? Zelfvertrouwen is niets anders dan geloof hebben in uzelf. U gelooft met hart en ziel dat u het één of ander kunt doen; u bezit een positief geloof in u zelf. Uit vorige lessen heeft u geleerd dat, wanneer u iets vurig en geestdriftig genoeg verwacht, deze wens vrijwel altijd zal worden verwezenlijkt, mits de wens realistisch is. Als al uw gedachten op het punt van slagen zijn samengetrokken, lijkt het niet alleen of u harder kunt lopen en verder kunt springen dan gewoonlijk. U komt dan onder zelfhypnose, waarin u tot veel grotere dingen in staat bent dan onder normale omstandigheden. Ook wanneer uw omgeving u aanmoedigt tot grotere prestaties (“dat kan je best”) kunnen de harmoniserende gedachtegolven van uw omgeving zulk een deining veroorzaken, dat u inderdaad van uzelf overtuigd raakt dat u iets zal kunnen.
Maar zodra uw eigen gedachten (“dat kan ik niet”) blijven zeggen dat u zult falen, dan wordt de negatieve kant sterker beïnvloed dan de positieve en u zult inderdaad falen. U zult dus moeten leren op uw onderbewustzijn te vertrouwen en dat vertrouwen kunt u alleen winnen door een reeks successen. Wanneer u teveel flaters begaat, gaat u twijfelen en het gevolg daarvan zal zijn, dat u een minderwaardigheidsgevoel krijgt, met alle narigheid van dien.

U moet dus voor alles in uw onderbewustzijn geloven. U gelooft vast en zeker dat Londen in Engeland ligt, hoewel het mogelijk is dat u er zelf nooit bent geweest. Maar waarom gelooft u het dan? Omdat u het zo vaak heeft gehoord en omdat er geen tegenstrijdige gedachten bij u opkomen en de informatie daarom voorgoed in uw hersenen is geplant. De herhaalde beweringen zijn in uw onderbewustzijn verankerd en zijn dan moeilijk weer los te rukken.

Kweek zelfvertrouwen.
Het versterken van zelfvertrouwen gaat stapje voor stapje. U zult uzelf steeds weer opnieuw positieve suggesties moeten geven die aanzetten tot actie. U kunt slechts zelfvertrouwen kweken door te doen. Als voorbeeld: een aantal loodgieters moet de dakgoot van een hoge kerk gaan vernieuwen. Zij hebben hun zelfvertrouwen langzaam moeten opbouwen. Geen enkele loodgietersleerling zal direct de Domtoren in Utrecht opklimmen; ook hij zal moeten beginnen met het dak van een schuurtje. Bekijk eens de wereldberoemde foto Lunch atop a skycraper (elf bouwvakkers op een balk op de 69ste verdieping van een in aanbouw zijnde wolkenkrabber) van een onbekende fotograaf uit 1932.
Iedereen weet dat wilskracht alleen niet helpt wanneer niet gelijktijdig de positieve gedachte van het veilig lopen in de hoge dakgoot in het onderbewustzijn is gegrift. Vandaar dat u moet oefenen van laag tot hoog om in uw onderbewustzijn het zelfvertrouwen te kweken. Vraag uzelf eens af, waarin u weinig zelfvertrouwen hebt. Wat zijn de dingen waar u bang voor bent? Welke punten zou u liefst willen overwinnen? Praat met uw onderbewustzijn. En laat zien dat het u ernst is. Onderneem ACTIE.

Een praktijkvoorbeeld: Een jongeman wordt bij een reorganisatie van zijn bedrijf ontslagen. Hij doet zijn beklag bij de vader van een vriend, een geslaagd zakenman. In plaats van het verwachte medelijden feliciteert de geslaagde zakenman hem met dit ontslag. Je had al veel eerder bij dit bedrijf weg moeten gaan. Hier was voor jou geen enkele toekomst. De vraag is nu: “Waarom was hij daar zo lang blijven hangen?” Omdat hij nimmer tot ACTIE durfde komen; hij had gewoon geen vertrouwen in zichzelf. De geslaagde zakenman luisterde naar zijn levensloop en ontdekte dat de negatieve instelling de boventoon voerde. Hij hielp de jongeman zijn zelfvertrouwen te herwinnen door geestdrift aan te kweken voor zijn verdere toekomst. De jongeman veranderde zienderogen, hij kreeg weer levensmoed. Hij las een advertentie waarin een medewerker gevraagd werd. De jongeman vond zichzelf de geschikte persoon en schreef een geestdriftige sollicitatiebrief. De brief had een enthousiaste toonzetting omdat hij zich had opgezweept en de stellige verwachting koesterde dat hij de meest geschikte persoon voor die baan was. Gezien de psychologische wetenschap “u krijgt wat u verwacht” kreeg hij de baan en daardoor had deze jongeman zijn minderwaardigheidscomplex voor een groot deel overwonnen. Hij begon weer in zichzelf te geloven en zijn positieve uitstraling binnen het nieuwe bedrijf was opvallend. Niemand vond het vreemd dat hij snel promotie maakte. Buitenstaanders zullen het een wonderlijk verhaal vinden. Maar u, die inmiddels al 22 lessen van deze cursus heeft bestudeerd, kunt begrijpen dat wonderlijke dingen mogelijk zijn door het eenvoudig opwekken van geestdrift en het kweken van zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen is een levensgolf
Gooi eens een steen in het water en wat ziet u dan? Er ontstaan golven die heel ver kunnen gaan. Wanneer u nu een plank neerlegt naast de plek waar u zojuist de steen gooide, dan zult u zien dat de golven geremd worden. Hoe verder u de plank verwijdert van de “gooi” plek, des te verder komen de golven. Dit gebeurt ook met uw levensgolf. De levensgolf rolt voort en kan terugrollen, maar het is onmogelijk deze golf te stuiten, haar te stoppen, en dan later weer opnieuw te laten rollen. Ontdek dus bij falen het punt waar de levensgolf stopte en probeer de plank, die het stoppen veroorzaakte, te verleggen. Het houden van een plank voor een voortrollende levensgolf komt op alle leeftijden voor, maar het is altijd verkeerd. De eens opgewekte beweging van de golf behoort u voort te laten gaan. Het stuiten ervan kost ongelooflijk veel energie en remt uw vooruitgang. Op oudere leeftijd beginnen veel mensen hun levensgolf tegen te houden; zij hoeven niet meer zo nodig. Daarmee vervlakt wel hun leven. Houd echter wel de realiteit voor ogen. Een achttien jarige jongeman kan fysiek meer dan een man van 50 jaar. Leef uw eigen leeftijd. Het is voor uw succes, evenals uw geluk, van het grootste belang dat u met uw leeftijd leert leven. Elke leeftijd heeft zijn voor- en nadelen, wees hierbij realistisch. Vaak zien we oudere dames en heren zich met kunst en vliegwerk op een (veel) jongere leeftijd richten. Hulpmiddelen worden daarbij niet geschuwd, maar de tand des tijd knaagt onverminderd verder. Zoek de ontwikkeling in uw geest, want daarin kunt u uitblinken. Hiermee kunt u zelfvertrouwen versterken en uw minderwaardigheidscomplex zal zienderogen verminderen. Bent u muzikaal: laat het horen; bent u artistiek: laat het zien; bent u goed op sportgebied: probeer er in uit te blinken. Maar uitblinken op sportgebied heeft het grote nadeel dat het slechts tijdelijk is en vele beroemde en bekende sportlieden vallen daarna in een zwart gat en dan steekt het minderwaardigheidscomplex weer de kop op.
Dat is dan ook de reden waarom, psychologisch bekeken, het uitblinken op sportgebied steeds gevolgd zou moeten worden door een uitblinken op andere punten die voor de toekomst meer waarde hebben. Bij jeugdopleidingen in de voetbalbusiness wordt hier bijzondere aandacht besteed. Naast voetbaltrainingen wordt erook sterk toegezien dat de schoolopleiding niet verwaarloosd wordt.