Les 41
GENEES UW TWIJFELZIEKTE

Nu u weet dat twijfel nadelige gevolgen op uw geest of op uw onderbewustzijn heeft moet u proberen deze met wortel en tak uit te roeien. Twijfelaars stellen het nemen van een beslissing altijd uit. Daarom komen zij in een negatieve spiraal: zij nemen geen beslissing, lopen daardoor achter de gebeurtenissen aan en dit vermindert weer het zelfvertrouwen en daardoor slaat de twijfel extra toe.
Een groot verschil met iemand die zelfvertrouwen bezit, die zichzelf heeft opgeschroefd in de overtuiging dat als hij nog iets niet weet, dit spoedig wél te weten kan komen. In plaats van te kijken naar eventuele moeilijkheden verkleint hij deze; hij hakt de twijfelgevallen in stukjes en bouwt ze om tot een positieve bijdrage. Twijfelziekte moet worden vervangen door zelfvertrouwen. Sommige mensen vinden het kweken van zelfvertrouwen moeilijk, terwijl het in veel gevallen alleen maar moeilijk lijkt. De spotzin: “waarom iets eenvoudig doen, als het ook moeilijk kan”, wordt nog veel te veel in de praktijk toegepast.
Maar kijk nu eens in de spiegel. Hoeveel dingen kunt u niet eenvoudiger doen? Het begint al bij het opstaan, efficiënter wassen en aankleden en een ontbijt volgens een vast patroon. Alles met zo min mogelijk bewegingen. De vele, heel gewone dingen die wij dagelijks doen, gebeuren zelden op de doelmatigste manier. Hebt u zich ooit afgevraagd of u routinehandelingen wel op de meest efficiënte manieren uitvoert? Waarom let u niet op al die kleine dingen? Omdat u zich geen moeite hebt gegeven om naar de kern te zoeken. Als u bij de kleine dagelijks terugkerende bezigheden energie bespaart kunt u die meestal nuttig gebruiken voor uw grotere problemen.

MET GEVOEL BEREIKT U VAAK MEER DAN MET VERSTAND
Hoe ontwikkelder u bent, hoe meer u heeft geleerd, des te vaker zult u proberen het probleem met uw verstand op te lossen. Dit is verkeerd. Om tot grote resultaten te komen, moet u veel meer met uw gevoel, uw intuïtie, uw onderbewustzijn te werk gaan. Dat deed en doet (nog steeds) ieder succesvol persoon, die werkelijk aan de top is gekomen. Hij denkt niet alleen logisch, maar gaat ook bij zijn gevoel te rade.
Een goed voorbeeld hiervan is het huwelijk. Het overgrote deel der huwelijken wordt gesloten op gevoel. Men voelt zich aangetrokken tot een speciale man/vrouw en zegt: “die is het”. Eigenlijk is dat gevoel niet uit te leggen. Het is het afstemmen van de geestelijke gevoelens die tussen beide verliefden rondzweven.
Veel verstandshuwelijken mislukken doordat de harmonie van beider geesten niet aanwezig is en de geestelijke band ontbreekt.


TWIJFELZIEKTE IN DE PRAKTIJK
Ga eens met iemand die aan de twijfelziekte lijdt naar een restaurant en laat hem een menu samenstellen. Een besluiteloos persoon zal continu twijfelen tussen de diverse soepen (kippensoep, champignonsoep, tomatensoep, nee toch maar ossenstaartsoep), een vis- of vleesgerecht. En over het dessert wordt nog helemaal niet beslist.
Deze man werkt niet volgens zijn gevoel, maar gaat volgens zijn logica te werk. Hij gaat bij elke gang een motivatie zoeken (“thuis eet ik nooit ossenstaartsoep; laat ik dat nu eens nemen; lang geleden dat ik vis heb gegeten”, etc.). De twijfelaar gebruikt teveel energie omdat hij met logica een menu wil samenstellen dat hem in alle opzichten moet bevredigen. Daar komt dan nog bij dat de twijfelaar continu blijft twijfelen of hij wel de juiste keuze heeft gemaakt. Hij ziet de schotels van zijn tafelgenoten en ziet andere schotels voorbij komen. Hij ziet bij voorbeeld bij het dessert flensjes voorbij komen en wijzigt op de valreep zijn bestelling.

De besluitvaardige persoon echter loopt snel het lijstje met gerechten door en bij het zien van de gerechten die hem aanspreken, flitst als het ware een contactlampje aan. Hij voelt dat dit gerecht lekker zal smaken en hij voelt ook welke wijn erbij zal passen. Als deze man met zijn gevoel het diner heeft samengesteld zal hij hiervan meer genieten dan de twijfelaar die continu bezig is om de juistheid van zijn besluit te rechtvaardigen. De oorzaak is verklaarbaar: mensen, die hun keuzes mede laten bepalen door hun gevoel of onderbewustzijn, denken in beelden. Zij zien als het ware de bestanddelen van het diner voor zich en vinden het niet moeilijk om in de geest de smaak te proeven. Volg vaker uw gevoel, leer op uw gevoel te vertrouwen. Dit kan door vaker uw onderbewustzijn te volgen. In de praktijk zal blijken dat dit veel gemakkelijker gaat dan wanneer u bewust tracht te leven. Degene die op zijn logica vertrouwt kan lang niet zoveel resultaten bereiken als de persoon die zijn leven op zijn onderbewustzijn heeft ingesteld.

VERMIJD MISLUKKELINGEN
Niets is gemakkelijker dan twijfel te voeden. U hoeft slechts één negatieve gedachte door uw brein te laten flitsen en het kwaad is geschied. Hetzelfde gebeurt als negatieve vrienden of kennissen negatieve denkbeelden in uw brein planten. Vermijd deze mensen, zij helpen u niet vooruit. Integendeel zelfs: zij remmen u af. Ken ook uw beperkingen. Pak geen dingen aan waarvan u bij voorbaat weet dat u ze niet kunt volbrengen. Een ongetrainde fietser kan de rit Luik-Bastenaken-Luik niet volbrengen.
U moet wel de grens van uw kunnen zoeken, want daar wordt u sterker van. Maar vermijdt de dingen waarin u naar alle waarschijnlijkheid zult falen. U moet leren de gulden middenweg te kiezen.

Weiger nog langer dingen te doen waarvoor u geen geestdrift kunt opbrengen.

BESTUDEER SUCCESVOLLE PERSONEN EN BEDRIJVEN

In de laatste honderd jaar zijn er veel personen in de wereld geweest die door hun inzet, creativiteit en speciaal door het GROOT DENKEN aan de basis hebben gestaan van huidige wereldconcerns. Het streelt natuurlijk ons chauvinisme dat er een aantal door Nederlandse breinen is groot gemaakt. Het verhaal van de SHELL (Henry Deterding) is al verteld, maar er zijn nog enkele voorbeelden meer waarin u zich via Google kunt verdiepen.

PHILIPS
Het verhaal over de gloeilampenfabriek in het zuiden van het land is bekend. Anton Philips, geboren in Zaltbommel, begon als protestante jongen in het katholiek Brabant (in die periode ook een handicap) een gloeilampenfabriek. Door het werkelijk groot denken van Anton, en later van zijn zonen en schoonzonen, is dit bedrijf uitgegroeid tot een wereldconcern, dat op elk plekje van de aardbol een enorme goodwill geniet. Verdiep u in deze ontwikkelingen.
Het hoofdkantoor van PHILIPS is nog steeds in Nederland (nu Amsterdam,) en de hoogste baas is (nog steeds) een Nederlander.


UNIELEVER
Het verhaal van Unielever is minder bekend, maar daarom niet minder boeiend. In Zwijndrecht waren lang geleden twee kleine bedrijven van een mijnheer Jurgens en een mijnheer Van de Berg, die beiden margarine produceerden en elkaar bijna dood concurreerden. Op een moment van groot denken, besloten v/d Berg & Jurgens te fuseren tot de Margarine Unie.
Op de grondstoffenmarkt ontmoetten zij William Lever, die in Engeland de Sunlight zeep op de markt bracht. In 1930 besloten Lever, v/d Berg en Jurgens tot een simpele fusie onder de naam Unielever.
Nooit hebben zij kunnen vermoeden, dat dit relatief kleine bedrijf zou uitgroeien tot één van de allergrootste op het gebied van margarine, ijs, cosmetica en zeepproducten. Nu, anno 2016, kopen meer dan 400 miljoen mensen in de hele wereld dagelijks een product van Unielever.
Wilt u een nog mooier voorbeeld van GROOT DENKEN als dat van de heren Lever, v/d Berg en Jurgens?
Het hoofdkantoor van dit wereldconcern staat in Rotterdam en de hoogste baas is (nog steeds) een Nederlander.

VROOM & DREESMANN

De zwagers Willem Vroom en Anton Dreesmann startten in1887 in de Weesperstraat in Amsterdam een manufacturenwinkeltje. Door de, voor die tijd moderne aanpak, de lage prijzen maar contante betaling, groeide de winkel meer dan voorspoedig en werden filialen gesticht. Door hun Rooms Katholieke achtergrond waren er veel familieleden die bij uitbreiding voor een filiaal in aanmerking kwamen. Dat werd de doelstelling van Anton & Willem. Het bedrijf bereikte zijn hoogtepunt in de jaren negentig van de vorige eeuw. Maar door een aantal bestuurlijke misstappen ging het snel bergafwaarts en namen buitenlandse investeerders het concern over en het einde werd een faillissement.
TE GROOT DENKEN is ook weer niet goed.

HET BLOKKER CONCERN
In 1898 openden Jacob en Saapke Blokker in Hoorn De Goedkope IJzer- en Houtwinkel. In 1930 gingen de vier zonen onder de naam Gebr. Blokker verder met winkels in diverse plaatsen in Noord Holland in huishoudelijke artikelen.
Door Groot Denken van de broers is het bedrijf in het jaar 2010 uitgegroeid tot een concern in huishoudelijke artikelen en speelgoed met 2825 filialen in diverse ketens en actief in 12 landen. De nog steeds puur Nederlandse onderneming, kreeg externe bestuurders die ook te groot gingen denken. “The sky is the limit” was hun doelstelling. Ook dit ging fout en in 2015 moest de vermogende familie Blokker tientallen miljoenen in het bedrijf steken om het concern voor een ondergang te behoeden.

HET VAN DER VALK CONCERN
In 1862 koopt Nicolaas van der Valk in Voorschoten een oude boerderij. Eerst kunnen de passanten er een kop koffie kopen; later wordt dit uitgebreid met simpele etenswaren. Voor de kinderen wordt er een wip en een schommel gemaakt, zodat deze zich tijdens het eten van hun ouders kunnen amuseren. Zijn zoon Gerrit breidt de boerderij uit tot een echte eetgelegenheid en noemt het De Gouden Leeuw. Hij heeft tien kinderen en streeft ernaar om elk kind een restaurant te laten runnen. Zijn doelstelling en Groot Denken, dat door iedereen in zijn naaste omgeving voor volslagen onmogelijk werd gehouden, werd door zijn zoon Gerrit opgepakt en in daden omgezet. Nu is het zover, dat we in Nederland geen 50 km. kunnen rijden, zonder een vestiging (motel of restaurant) van Van der Valk tegen te komen.
Bedrijven in Duitsland, België, Frankrijk, Bonaire en Curaçao illustreren de enorme groei van de gedachte, vastgezet in het onderbewustzijn: elk kind een vestiging!
Overbodig te zeggen dat dit familiebedrijf nog steeds in Nederlandse handen is en de directie door Nederlanders wordt gevoerd.

DIRK v/d BROEK CONCERN
In 1950 bezat Dirk v/d Broek op het Amsterdamse Mercatorplein een kleine kruidenierszaak. Zijn buurman/concurrent, een Sperwerwinkelier, roept van de daken dat hij, gezien de marges, liever een fles advocaat dan suiker en margarine verkocht. Dirk zag het groot en ontdekte de hoge omzetsnelheid van suiker en margarine. Voor die producten kwamen de mensen iedere week in de winkel. Toen hij bovendien nog met deze producten ging stunten en ze soms zelfs tegen inkoopprijs aanbood, ontdekte hij de kracht van de lage prijzen en hoge omzetsnelheid.
Tot ergernis van zijn toenmalige collega’s ontdook hij de zgn. verticale prijsbinding (= een prijs die door de fabrikant bindend was voorgeschreven) en adverteerde samen met zijn collega Jac. Hermans uit de Rijnstraat dat zij de goedkoopste kruideniers van Amsterdam waren. Dirk kocht een failliete supermarkt in de Bilderdijkstraat, waar gezien de hoge opkomst van klanten, de politie de eerste weken de mensen in de rij moest zetten.
Het devies “hoge omloopsnelheid, lage marge” werd het devies van Dirk en het resultaat is bekend: een concern met supermarkten, drankzaken, een horeca afdeling en een reisbureau.
Alles met als oorsprong een kruidenierswinkeltje op het Amsterdamse Mercatorplein. Gewoon GROOT DENKEN. Ook dit bedrijf is nog steeds puur Nederlands.

KRUIDVAT
In navolging van zijn collega’s Dirk v/d Broek en Jac. Hermans begon kruidenier Willem Groenwoudt eind vijftiger jaren in Zeist een KIJKGRIJP Discount Supermarkt. Lage prijzen, schreeuwerige folders en prijsvergelijkingen met concurrenten in advertenties waren de belangrijke middelen om klanten te trekken. Die kwamen in groten getale en er moesten dus nieuwe zaken worden geopend. Daartoe zocht Willem locaties die soms te groot waren. Om de overtollige winkelruimte te vullen werd een assortiment drogisterijartikelen toegevoegd. Hiertoe trok hij zijn schoonzoon Co de Rijke aan, die de zaken werkelijk groots en voortvarend aanpakte. Tientallen nieuwe filialen werden gesticht met een combinatieassortiment van Kruidenierswaren en drogisterijartikelen onder de naam Groenwoudt Supermarkten. Co ontdekte al snel dat de concurrentie in de levensmiddelensector moordend was en ging zich meer toeleggen op de verkoop van cosmetica, waarvan de marges bovendien ook beter waren. Zo ontstond de KRUIDVAT formule: drogisterijartikelen tegen discountprijzen.
Om het imago van Kruidvat op te vijzelen werden ook dure cosmetica artikelen in het assortiment opgenomen en ICI PARIS XL formule gelanceerd. Wederom onder de bezielende leiding van Co de Rijke werd dit een groot succes en het concern groeide uit tot een onderneming met 950 winkels en 12.000 medewerkers.
Beiden ondernemingen waren het geesteskind van Co de Rijke, die tot aan zijn overlijden de zaken bestuurde. Door gebrek aan opvolgers werden de bedrijven te koop gezet en kwamen in handen van de Watson organisatie.

HENNIE v/d MOST
Dit is de man die van een attractiepark met een paar pony’s, door groot denken, een atoomfabriek in aanbouw kocht en deze ombouwde tot een uitgaanscentrum. In het attractiepark voerde hij een nieuwe formule in: de all-in prijzen. De bezoekers betaalden dus alleen voor het entree van het park maar kregen daarbij alle consumpties gratis. Dit was ook van toepassing op het later geopende hotel in Kalkar. Van Hennie van de Most komt de beroemde uitspraak dat hij liever mensen met veel gezond verstand en commercieel inzicht dan die met veel diploma’s in dienst neemt.
Maar dat ook Hennie slachtoffer werd van zijn GROOT DENKEN bewijst de ondergang van zijn luxe Hotel-restaurant in een oude watermolen in Nieuw Leusden, dat volkomen mislukte.

PRINCESS
Eind tachtiger jaren van de vorige eeuw bezat de ondernemer Aad Ouborg in Breda een groothandel in kleine elektrische huishoudelijke apparaten zoals broodroosters, mixers, blenders. In 1994 kwam hij op de genereuze gedachte om zijn producten onder één naam op de markt te brengen. Zijn keus viel na lang zoeken uiteindelijk op de naam PRINCESS. Het bleek een gouden greep. Het merk is inmiddels bekend in 75 landen met een miljoenenomzet.
De filosofie van de ondernemer Aad Ouborg is simpel: emotie omzetten in winst en de winst weer omzetten in emotie. Het concept daarbij is “Ondernemen is entertainment en de marketing daarbij is een feest”. Adverteren doet hij weinig maar door zijn gevoel voor publiciteit haalt zijn naam en zijn bedrijf bijna dagelijks de Nederlandse kranten. Hij werkt samen met vrijwel alle bekende Nederlandse artiesten. Op buitenlandse beurzen demonstreert topkok Cas Spijkers zijn Princess producten met heerlijke hapjes terwijl top pianist Tonny Eyk voor perfecte achtergrondmuziek zorgt.
Kortom, een schoolvoorbeeld van een geboren ondernemer, die het van een eenvoudige Brabantse dorpsjongen bracht tot multimiljonair (na de verkoop van zijn bedrijf aan WMF).
Dit zijn maar een paar voorbeelden van bedrijven die door het GROOT DENKEN van hun oprichters uitgroeiden tot wereldconcerns.
Bestudeer deze en andere voorbeelden (Jumbo (Van Eerd), Sligro, (Slippens). Aalbers, Randstad (Frits Goldschmeding) e.a.).kruip in hun huid en leer er van. OOK U KUNT HET!

Voorgaande voorbeelden werden geschreven en gecorrigeerd op een avond voor het slapen gaan. Maar mijn onderbewustzijn, dat zoals u inmiddels al weet nooit slaapt ging de hele nacht onverdroten door. Ik heb tenslotte 40 jaar in het zakenleven rondgewandeld.
Ik zag die nacht veel voorbeelden voorbijkomen van bedrijven die door GROOT DENKEN uitgroeiden tot wereldconcerns en bedrijven die door TE GROOT DENKEN (bijna) ten ondergingen.

We kennen allemaal het verhaal van

ALBERT HEIJN, het bedrijf dat uitgroeide van een klein kruidenierswinkeltje in Oostzaan (1887) tot de grootste supermarktketen in Nederland. Na de oprichting van de Koninklijke Ahold n.v in 1987. waarin alle overgenomen bedrijven waren gebundeld, trok de familie Heijn zich uit bestuur terug en kwam de leiding in handen van een ambitieuze CEO, die waarlijk GROOT dacht. Jaarverslagen en aandeelhoudersvergaderingen waren een groot feest. De loftuitingen voor zijn beleid klonken alom en luid. Tot in 2003 de ballon knapte en het grootste boekhoudschaal aan het licht kwam: de jaarverslagen waren jarenlang op frauduleuze wijze vervalst! Door TE GROOT denken belandde het concern aan de rand van de afgrond. Een nieuw Bestuur moest de puinhopen ruimen en in 2015 werd het nieuwe beleid beloond met de overname van het Belgische Delhaize.

De S.R.V. (=Samen Rationeel Verkopen) was een vereniging van (kleine)melkboeren. Er werd een nieuwe directeur benoemd, een man die echt GROOT dacht, wat hij later als CEO van Philips echt kon laten zien. De S.R.V introduceerde de rijdende winkel, die met groot publicitair geweld in de markt werd gezet. “Leve de man van de SRV” . Maar de marges lieten deze kostbare investeringen en dure promotie niet toe. De opkomst van de grote prijsvechters zoals Aldi en Lidl waren de doodsteek.

  De FREE RECORD SHOP is nog een voorbeeld van TE GROOT denken: In goede tijden blijven denken dat er nooit een einde aan de groei zal komen. Het einde is bekend en de TE GROOT denkende CEO, die berucht werd door zijn polshorloge van   40.000,-  en zijn zucht naar publiciteit, verdween in de anonimiteit.